maandag 24 januari 2011

Recept #2: Wintermaaltijdsalade?

Om de voorraad aan wortels en witlof wat te doen slinken, heb ik op ah.nl een recept uitgezocht met deze twee ingredienten: de 'wintermaaltijdsalade'.

Wat heb je nodig voor 2 personen:
  • 1 Frans stokbrood
  • 3 wortels
  • 2 stronkjes witlof
  • 1 appel (bijv. Elstar)
  • 100 gram gerookte kipfilet
  • 50 gram cashewnoten
  • beetje citroensap
Voor de dressing:
5 el olijfolie
2 el witte wijnazijn
1 tl honing
1 tl mosterd
peper en zout

Bereiden:
1. Stokbrood volgens gebruiksaanwijzing afbakken.
2. Wortels schoonmaken en raspen en witlof schoonmaken en fijn snijden. Doe dit in een slakom.
3. Appels schillen, klokhuis verwijderen en in stukjes snijden. Voeg toe aan de wortels en de witlof en sprenkel er een een beetje citroensap over om verkleuring tegen te gaan.
4. Kipfilet in plakjes snijden. In droge koekenpan kip 3 minuten zachtjes verwarmen. Kip uit de pan nemen en noten in de koekenpan roosteren.
5. Doe alle ingredienten voor de dressing in een kommetje en roer goed.
6. Voeg de kip, de noten en de dressing toe aan de salade en meng. Serveer met stokbrood.

Hoewel ik dit recept zeker een salade zou noemen, zou ik het toch geen maaltijdsalade noemen, en al helemaal geen wintermaaltijdsalade. Bij een wintermaaltijdsalade stel ik me iets stevigs voor dat ook iets warms bevat. Deze salade was niet stevig en ook niet warm, maar wel lekker fris en koel. Een salade die volgens vriend B. en mijzelf beter past bij de zomer. Daarnaast gaf de salade ook geen vullend gevoel; voortaan wordt deze witlof-wortel salade een bijgerecht voor in de zomer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten