maandag 31 januari 2011

Recept #6: Lasagne

Afgelopen vrijdag kwam vriend S. hier eten. S. is een erg grote eter en houdt wel van lekker vet met veel kaas. Daarom speciaal voor hem een lasagne, geinspireerd op de 'Jamie Oliver'  lasagne die te vinden is op ah.nl. Ik heb zelf twee kookboeken van Jamie, maar deze lasagne stond daar niet in, dus ik weet niet of het echt een Jamie-lasagne is. Hij is in ieder geval erg lekker!

De laatste portie lasagne...Vergeten een foto te maken van de schaal!

Wat heb je nodig voor 6 porties:
- 100 gram spekjes, ik nam de biologische van de Jumbo
- 2 uien
- 3 teentjes knoflook
- 1 grote winterwortel
- 1 grote courgette (of een paar stengels bleekselderij, die had ik niet)
- 2 blikken tomaten blokjes. Neem lekkere! Dit is nml de basis van het recept
- 500 gram hoh gehakt
- 150-200 gram parmezaanse kaas
- 19 bladen eierlasagnevellen bij 3 lagen, 13 bij 2 lagen
- 300 ml creme fraiche
- 6 takjes basilicum
- 2 tl gedroogde oregano
- 1 grote (vlees)tomaat
- olijfolie
- peper en zout

Bereiding:
1. Maak de uien, knoflook, wortel en courgette schoon. Snij wortel en courgette in kleine stukjes en snipper de uien. Hak de knoflook fijn of gebruik een knoflookpers.
2. Zet een grote braadpan op het vuur en doe hier een flinke scheut olijfolie in samen met de spekjes, de knoflook en de oregano. Bak de spekjes uit.
3. Zet ondertussen een pan met kokend water op. Doe hier telkens 1 of 2 lasagnebladen in om voor te koken. De bladen hoeven er maar een minuut of 3 in te liggen. Als de bladen zacht genoeg zijn, uit de pan nemen en plat op een theedoek leggen. Doe dit terwijl je de saus maakt.
4. Doe nu de wortel in de braadpan. Heb je bleekselderij, doe die nu ook erbij. Een minuut of 5 in de pan onder voortdurend omscheppen.
5. Doe nu het gehakt erbij en blijf omscheppen totdat het gehakt rul is. Hierna kan de courgette erbij.
6. Nu gaan de blikken tomatenblokjes erbij. Laat het geheel goed sudderen op een matig vuur.
7. Verwarm de oven voor op 200 graden. Pluk de basilicumblaadjes van de steeltjes. Hak de steeltjes fijn en doe in de pan met saus. Rasp ondertussen de Parmezaanse kaas.
8. Scheur wat van de basilicumblaadjes (maar niet allemaal)  door de saus en proef. Voeg eventueel peper en zout toe naar smaak.
9. Vet een ovenschaal in met olijfolie of boter. Doe nu een laagje saus in de schaal. Leg hierop een laag lasagnebladen. In mijn schaal passen er 3 (2 naast elkaar en de 3e overdwars). Besmeer de laag met creme fraiche en draai er peper en zout overheen. Vervolgens leg je er weer 3 lasagnevellen op. Strooi nu een mooie laag geraspte kaas op de bovenste laag lasagnevellen. Ga dan weer verder met een laag saus enzovoorts.
10. In mijn ovenschaal passen maar 3 lagen saus met 2 dubbellagen lasagnevellen. Daarna moet ik beginnen met afwerken. Als je een hogere schaal hebt, past er nog een laag in.
11. Het afwerken van de lasagne gebeurt bij mij naar wat ik nog over heb. In dit geval heb ik nog een laagje lasagnevellen erop gedaan met een laagje creme fraiche. Daar boven op de laatste geraspte kaas en de tomaat (die ik in plakken heb gesneden). Strooi de overgebleven basilicumblaadjes erover.
12. Zet 40 minuten in de oven. Kijk daarna of kaas mooi gesmolten is. Zet eventueel nog 5 minuutjes in de oven.

Dit is best een bewerkelijk recept. Totale kooktijd (inclusief oventijd) is toch wel 1 uur en drie kwartier. Maar: ontzettend lekker! De dubbele lasagnebladenlaag zorgt ervoor dat de de lasagne mooi stevig blijft bij het opscheppen. Normaal gesproken moet je altijd een minuut of 5 wachten  met opscheppen, maar wij hadden enorme honger :).
Het voorkoken van de lasagnebladen is niet per se nodig, maar het maakt het vullen van de ovenschaal wel veel gemakkelijker omdat je de bladen kunt buigen. Niets zo vervelend als lasagnebladen die op het verkeerde punt breken.
Ik had nog saus over (want een derde laag past niet in mijn schaal). Hier heb ik de volgende dag pasta bij gekookt, terwijl vriend B. de laatste lasagne portie at. De mannen hadden vrijdag zo'n honger, dat zij beide 2 porties (zoals op de foto) hebben gegeten. In principe is dit gerecht voor 6 personen, maar bij twijfel over de grootte van de honger zou ik nog een lekkere salade erbij maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten