woensdag 26 januari 2011

Recept #4: Mediterraanse stamppot met winterpostelein

Winterpostelein. Afbeelding afkomstig van Wikipedia
Eigenlijk was ik de winterpostelein alweer een beetje vergeten; het lag achterin de koelkast. Gelukkig moest ik dinsdag boodschappen doen, dus keek ik van te voren in de koelkast wat ik nog had liggen. Winterpostelein dus!
Voordat ik me ging verdiepen in wat ik ermee kon doen, heb ik eerst even opgezocht wat voor groente het is. Volgens Wikipedia hoort winterpostelein bij de 'posteleinen' en komt oorspronkelijk uit Noord Amerika. De plant heeft dunne groene steeltjes met daarboven ruit- of schotelvormige blaadjes. Winterpostelein bevat veel vitamine C. De smaak is een beetje zurig en kruidig en in mijn smaakbeleving lijkt het wel wat op spinazie.
De makkelijkste manier om dit soort onbekende groenten te verwerken is of in een stamppot, of in een soep. Nu leek winterpostelein mij meer geschikt voor stamppot, dus dat heb ik ermee gemaakt.

Mediterraanse stamppot met winterpostelein


Nodig voor 2 personen:
- bos winterpostelein
- kilo kruimige aardappels
- spekblokjes (de ene helft van een duopak)
- half potje zongedroogde tomaten op olie
- 100 gram zachte geitenkaas (nog over van de risotto)
- beetje kookvocht of scheutje melk
- peper en zout

Bereiding:
1. Mijn winterpostelein zag er al een beetje zielig uit, dus ik heb het eerst in een bak met heel koud water laten weken. Daar knapt het meestal wel van op.
2. Schil de aardappels en kook ze zacht met een beetje zout.
3. Bak de spekblokjes uit. Leg daarna de spekblokjes op een bord met keukenpapier.
4. Snij de zongedroogde tomaten in stukjes en verwarm in het pannetje van de spekblokjes.
5. Was de winterpostelein totdat er geen zand meer te bekennen valt en snij eventueel in kleinere stukken.
5. Giet de aardappels af (hou een beetje kookvocht achter) en stamp tot het een smeuige massa wordt.
6. Voeg de spekblokjes en de tomaatjes toe. Verkruimel de geitenkaas erboven.
7. Voeg de winterpostelein toe en meng goed. Eventueel extra kookvocht of een scheutje melk toevoegen als de stamppot niet smeuig genoeg is. Breng op smaak met peper en zout.

De stamppot smaakte erg goed, al was mijn versie iets aan de droge kant. Winterpostelein is in ieder geval een prima groente voor een lekker stamppotje en zou ook zeker niet misstaan in een zomerse salade. Een aanrader dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten