dinsdag 1 februari 2011

Biologische groentepakketten: wat is het en waar haal je ze vandaan?

 Hoewel ik denk dat bijna iedereen wel eens gehoord heeft van het concept van een biologisch groentepakket of biologische tas, wil ik er toch een post aan wijden. Biologische groentepakketten kun je tegenwoordig op veel plaatsen krijgen, zowel bij kleine telers uit de buurt als bij grote distributeurs zoals odin.nl of ekonoom.nl.

Het idee van een biologisch groentepakket is het uit de vergetelheid halen van 'vergeten groente' zoals pastinaak, raapstelen, wortelpeterselie en koolrabi, en tegelijkertijd groente kweken afkomstig van biologische of biologisch-dynamische landbouw. Dit zijn groenten die niet worden blootgesteld aan allerlei (chemische) pesticiden, waarbij genetische modificatie niet is toegestaan, en waarbij geprobeerd wordt zo weinig mogelijk-milieu belastende middelen en methoden te gebruiken. Op die manier wordt de bodem waarop geteeld wordt zo min mogelijk verstoord zodat deze bodem veel langer meegaat. De verminderde milieu-belasting wordt doorgezet nadat de groenten zijn geteeld. De groenten worden vaak alleen in de directe omgeving gedistributeerd, om zo vervoerskosten en milieukosten laag te houden (Bron info: wikipedia, odin.nl). Daarom bestaan de meeste groentepakketten uit seizoensgroenten: groenten die in het seizoen geteeld worden waarin ze worden gedistributeerd. Dit betekent dat je sla veel minder vaak zal tegenkomen in de winter, en in de zomer zul je maar weinig knollen in je groentepakket vinden.


Bron foto
Niet alleen uit milieu-oogpunt is een biologisch groentepakket een goede keuze. De groenten smaken veel beter dan de gewone groenten uit de supermarkt en het groentepakket is erg veelzijdig. Op die manier leer je nog eens nieuwe groenten kennen en eet je dus gevarieerder. Vooral de variatie is wat ons aantrekt in het groentepakket.

Wij, vriend B. en ik, zijn geabonneerd op een 'klein' groentepakket van odin.nl. Bij de keuze van een groentepakket en distributeur hebben wij gekeken wat dicht in de buurt zit, zodat we gemakkelijk elke week het pakket kunnen ophalen. Daarnaast biedt Odin verschillende abonnementen aan, van kleine tot grote, en van fruit tot groente, of een mix daarvan. Met twee personen is een klein abonnement prima, zeker als je bijna elke dag thuis kookt. De groenten worden geleverd in een papieren zak (die dus bij het oud papier kan :) met een nieuwsbrief. In de nieuwsbrief staat aan de ene kant recepten die je kan maken met de inhoud van het pakket en aan de andere kant staat er vaak informatie over bijzondere groenten uit het pakket. Erg handig!

Odin heeft heel veel verschillende afhaalpunten door het hele land. Vaak is het afhaalpunt bij de plaatselijke groenteboer. Als je zelf dus ook overweegt een biologisch groentepakket te nemen, kan je een kijkje nemen op de website om te zien of er bij jou in de buurt een afhaalpunt is.

Bron foto
Na alle voordelen die hier ik net enthousiast heb neergezet, wil ik ook nog iets zeggen over de nadelen. Voor mij is het ene grote nadeel dat ik soms wel eens zelf wil bepalen wat ik eet in plaats van dat Odin dat doet voor mij. Zeker als ik gasten over de vloer krijg, wil ik soms niet opgescheept zitten met allerlei knollen en kolen (no offence voor de knol en kool liefhebber!) die op de een of andere manier nog verwerkt moeten worden in een gerecht. Een ander nadeel is dat je elke week het pakket moet ophalen. Hoewel de groenteboer echt niet zo ver weg is (15 minuten fietsen), ligt het voor ons nou ook weer niet op de normale boodschappen route. Een van de grote nadelen die genoemd worden in het algemeen is de prijs. Die vind ik nou enorm meevallen! Voor ons kleine groentepakket zijn wij elke week 7.95 euro kwijt. En daarvoor krijgen we veel groente. Ter vergelijking: afgelopen week zat er 650 gram witlof, 450 gram wortelpeterselie, 550 gram wortels, 250 gram cherrytomaatjes en 150 gram winterpostelein in. Voor die prijs kan ik echt niet zoveel verschillende groenten kopen in de plaatselijke supermarkt (de Jumbo).

Voor mij wegen de voordelen in ieder geval heel erg op tegen de eventuele nadelen. Bovendien, mocht je een keer geen pakket willen ophalen omdat je op vakantie gaat bijvoorbeeld, dan is dat meestal zo geregeld!

Tot slot nog een lijstje (dit is geen uitputtende lijst!) met aanbieders van biologische groentenpakketten:

odin
ekonoom
groentenabonnement
2linden
gordonsspoor
kasteelhoeveputh
tuinderijcroy
groente-enzo

Laat me weten wat jij vindt van biologische groente en of je het wel of niet ziet zitten om een abonnement te nemen op een dergelijk pakket!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten