donderdag 3 februari 2011

Recept #8: Noodles met groenten

Een gerecht dat ik vaak maakte toen ik drie maanden een onderzoeksstage liep in Engeland, is noodles met groenten. Dit gerecht is uitermate geschikt om restjes groente mee op te maken en het is ook eenvoudig te bereiden met vlees voor de vleesliefhebbers onder ons, met een portie kip erbij.
Omdat ik al de hele week griep heb, heeft vriend B. dit recept gemaakt op mijn aanwijzingen.

Wat heb je nodig voor 2/3 personen:
- 75-100 gram noodles per persoon
- 1 stronk broccoli
- 1 bakje champignons
- 1 teen knoflook
- 1 rood pepertje
- klein stukje gember
- 100 gram ongezouten cashewnoten
- verse munt of koriander naar smaak
- sojasaus naar smaak
- flinke scheut olie (bijv. sesamolie of arachide olie)

Bereiden:
1. Maak de knoflook, peper, gember, broccoli en champignons schoon. Hak de knoflook fijn, snij de gember in kleine stukjes en ontdoe de peper van zaadjes en zaadlijsten en snij fijn. Snij de broccoli in kleine roosjes en de champignons in plakjes.
2. Zet een wok op hoog vuur met een flinke scheut olie. Doe de peper, gember en de knoflook in de pan en laat de knoflook een beetje bruin worden. Voeg nu de broccoliroosjes toe. Wok het geheel onder voortdurend omscheppen.
3. Voeg de champignons toe en blijf omscheppen.
4. Maak de noodles klaar volgens opschrift. Als je noodles hebt die meteen in de wok kunnen (en niet gekookt of geweld hoeven worden), voeg dan toe aan de wok. Noodles wellen of koken duurt meestal maar een minuut of 4.
5. Hak de munt of koriander fijn en voeg samen met de cashewnoten toe aan de wok. Als de noodles klaar zijn ook toevoegen en alles goed mengen.
6. Serveer met een scheut sojasaus naar smaak.

Dit recept is heel gemakkelijk te maken en ook heel snel klaar, binnen 20 minuten. Koud is het ook lekker. Ik heb het vaak meegenomen als lunchhapje tijdens mijn stage (en ik kreeg altijd complimenten over hoe het rook en eruit zag :).
Helaas geen foto deze keer, vergeten te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten