maandag 7 februari 2011

Recept #11: Shoarma met zelfgemaakte knoflooksaus

Lamsshoarma met pitabroodje en zelfgemaakte knoflooksaus
Als vriend B. alleen moet eten (en ik er dus niet ben), haalt hij vaak een pizza of iets anders. Soms vraagt hij me om lamsshoarma te kopen. Zo ook afgelopen vrijdag. Ik zou eten bij vriend R. en B. zou lamsshoarma eten. Helaas liet vriend R. weten dat hij door griep geveld was en dus bleef ik toch thuis eten. Aangezien ik de witte knoflooksaus uit een potje of flesje echt weerzinwekkend vind, besloot ik zelf knoflooksaus te maken. En neem van mij aan: dit is echt super makkelijk! Binnen drie minuten gepiept en oneindig veel lekkerder dan uit de supermarkt.

Nodig voor 2 personen:
- lamsshoarma, ongeveer 150 gram pp. of naar gelang de honger
- 4 pitabroodjes
- 2-3 tenen knoflook
- 100-150 gram Griekse yoghurt (merk Yiaourti is goed en ook goedkoop)
- 2-3 el mayonaise
- 1 el citroensap
- 1 tl suiker
- verse munt (of gedroogde)
- verse peterselie (of gedroogde)
- voor een groene touch bijv Griekse salade met tomaat, feta, komkommer (wij hadden nog andijviesalade)

Bereiden:
1. Verwarm de over voor volgens opschrift van de broodjes.
2. Zet een grote braadpan of wok op het vuur en doe daar de lamsshoarma in. Af en toe omscheppen.
3. Neem een bakje en pers daar de tenen knoflook in uit. Doe de yoghurt, mayonaise, suiker en citroensap erbij en roer goed. Proef het resultaat. Misschien moet er nog wat yoghurt bij.
4. Hak peterselie en munt fijn en doe bij de knoflooksaus. Proef weer. Voeg eventueel peper en zout toe.
5. Doe de broodjes in de oven.
6. Maak eventueel salade.
7. Serveer de lamsshoarma met pitabroodjes, een lekkere klodder zelfgemaakte knoflooksaus en eventueel de salade.

Onze knoflooksaus was aan de scherpe kant. Ik kon geen munt vinden en heb uiteindelijk knoflookbieslook meegenomen. Bovendien kwamen de teentjes knoflook uit het pakket en ik heb het idee dat de knoflooksmaak van deze knoflook veel sterker is dan de smaak van de knoflook uit de supermarkt. Maar...oh zo lekker!
Mocht je de volgende dag bij het ontbijt niet te sterk naar knoflook willen ruiken, maak dan eerst het sausje zonder de knoflook en voeg de knoflook beetje bij beetje toe, onder voortdurend proeven.
Ik heb geen hoeveelheden gezet bij de kruiden. Ik doe dit op het oog en ook op het proeven.

3 opmerkingen:

  1. Leuk idee om de groente tas als onderwerp voor een foodblog te nemen! Wel eens overwogen om een abonnement te nemen, maar qua vervoer/afstand en afhaaldagen was het voor ons niet zo handig helaas.
    -PJ (zombelina)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ peejeej: Dank je wel! Volgens mij kun het ook laten brengen bij sommige distributeurs. Vooral de wat kleinere telers die dit doen zijn wat flexibeler op dat gebied.
    Over de afhaaldagen: onze afhaaldag is officieel woensdag maar ik haal het meestal vrijdag op. Geen probleem!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch nog eens een keertje naar kijken dan :).

    BeantwoordenVerwijderen