maandag 21 februari 2011

Recept #14: Prei-Spruiten Soep

Nog altijd had ik de spruiten niet aangeraakt, maar ze begonnen schimmelig te worden in de koelkast, en weggooien is zonde. Omdat we ook nog 2 preien hadden van vorige week, besloot ik soep te maken.

Nodig voor 4 personen:
- 400 gram spruiten
- 2 preien
- 1 ui
- boter
- 1 teen knoflook
- 2 laurierblaadjes
- tijm, liefst verse takjes (6), anders 1 el droge
- 1.5 liter water
- 2 tuinkruidenbouillonblokjes
- peper en zout, ik deed er ook een draai hete rode peper overheen
- 1 bekertje room
- evt. 200 gram spekblokjes
- 1 stokbrood
- lekker kaasje

Bereiden:
1. Haal de spruiten af en verwijder het kontje. Snij ze doormidden.
2. Snij de prei in ringen en maak schoon.
3. Snipper de ui en maak de teen knoflook schoon.
4. Zet een soeppan op met de boter en fruit hierin de ui, geperste knoflook, spruiten en prei.
5. Zet water op in de waterkoker.
6. Draai zout en peper in de soeppan en voeg tijm, laurier, bouillonblokjes en het gekookte water toe.
7. Laat koken totdat groenten zacht zijn geworden (minuut of 10). Haal de laurier eruit. Voeg de room toe en roer goed.
8. Bak de spekblokjes uit in een koekenpan en dep daarna af met keukenpapier.
9. Pureer de soep met een staafmixer of in de keukenmachine.
10. Serveer de soep met een handje spekblokjes en stokbrood met kaas.

Afgelopen vrijdag heeft vriendin M. meegegeten. Alleen de soep was met drie personen niet meer voldoende voor een hele maaltijd. Vandaar dat ik er ook nog een salade bij maakte van de twee rode bietjes die ik nog over had en met het bakje gemengde kiemen dat in het pakket zat deze week. Het recept komt van saskookt.blogspot.com. Klik op de link om het recept te zien. Een lekkere salade die heel erg in de smaak viel!
Ook had ik nog koekjes gemaakt voor bij de thee, zogenaamde snickerdoodles. Het recept van deze lekkere koekjes heb ik overgenomen van zombelina.com. De eerst lading was bij mij nog niet genoeg gegaard. Daarom heb ik de oven voor de tweede lading voorverwarmd op 200 graden en de koekjes er 2 minuutjes langer in gelaten. Toen waren ze perfect!
De soep zelf smaakt lekker zacht met toch een hintje peper. Ik vind de soep zo geslaagd dat ik voortaan altijd de spruiten in deze soep ga verwerken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten