woensdag 2 februari 2011

Recept #7: Soms mislukt er wel eens wat...

Met de andijvie wilde ik iets Oosters maken. Ik had maar weinig tijd om te bedenken wat voordat ik boodschappen ging doen, dus ik tikte in google in: 'andijvie oosters' en ook 'andijvie rijst'. Vluchtig keek ik door de lijst met resultaten, waarvan eentje mij meteen trok: 'Rijst, gehaktballetjes en rauwe andijvie'. Dat klonk lekker! Ik krabbelde snel de ingrediënten op mijn boodschappenlijstje en vertrok.
Helaas, ik had beter moeten opletten. Bij het maken van het gerecht zagen vriend B. en ik dat er iets niet klopte aan het recept: nergens stonden maten en hoeveelheden bij! Bovendien was het recept ook erg onduidelijk geschreven.
Wij hebben zelf hele lekkere gehaktballetjes gemaakt, maar in combinatie met de kerrierijst was het toch niet echt lekker. De kerrierijst was te zout en de hele combinatie klopte gewoon niet. Jammer!
De volgende dag hadden we nog gehaktballetjes en andijvie over en vriend B. besloot de rijst maar weg te gooien en er iets anders bij te maken: noedels en een omeletje overgoten met een beetje oestersaus.
Dit smaakte al veel beter, al denken we dat het met paksoi een betere combinatie was geweest. Aangezien de gehaktballetjes het lekkerst waren van deze exercitie, hierbij het recept voor gehaktballetjes. Misschien lekker als borrelhapje met pindasaus?

Gehaktballetjes met een Oosters tintje

Wat heb je nodig voor 4 personen:
- 500 gram hoh gehakt
- 2 beschuitjes, fijngemalen
- 2 eieren
- 2 el seroendeng (vis de grote pindastukjes eruit)
- peper en zout naar smaak
- half uitje
- halve el sambal
- scheut ketjap manis
- scheut sherry
- 3 el ingemaakte gember. Wij gebruikten Japanse
- boter/olie om in te bakken

Bereiden:
1. Maak de ui schoon en snij in tweëen. Gebruik één helft. Snij deze helft in hele fijne snippers.
2. Meng alle ingrediënten behalve de sherry, gember en boter/olie, in een mengkom en kneed het geheel goed.
3. Om ervoor te zorgen dat alle gehaktballetjes even groot zijn, neem je er een keukenweegschaal bij. Leg een bordje op de weegschaal en weeg elke keer de gehaktballetjes af voordat je er een bal van draait. Wij maakten balletjes van 50 gram (in totaal 14 ballen), maar voor een borrelhapje is 30 gram beter.
4. Draai de balletjes mooi rond en leg op een platte schaal.
5. Zet een braadpan op het vuur met boter en/of olie (bijv arachideolie). Braad de balletjes aan op hoog vuur totdat ze bruin zijn en zet daarna het vuur lager.
6. Snij de gember in fijne reepjes.
7. Giet een scheut sherry erbij en voeg de gember toe. Stoof de balletjes 10-15 minuten. 
8. Serveer met pindasaus voor een borrelhap. Serveer met noedels, paksoi en oestersaus voor een maaltijd.

Als laatste nog een foto van het 'reparatie'-gerecht:

Reparatie-gerecht: noedels, rauwe andijvie, Oosterse gehaktballetjes, omelet en oestersaus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten