vrijdag 4 februari 2011

Recept #9: Zuurkoolstamppot

Niets zo lekker als een verwarmende stamppot in de winter. Zuurkoolstamppot is zowel favoriet bij vriend B. als mijzelf. Wij eten dit dan ook regelmatig. In Engeland was dit moeilijker te maken, want geen rookworst. Gelukkig had vriend B. 2 rookworsten meegenomen uit Nederland. Toen was het alleen nog een kwestie van zuurkool opsporen. Ik heb dagen in de supermarkt rondgelopen bij de groente-afdeling en de conserven, maar nergens kon ik zuurkool vinden.
Uiteindelijk heb ik het gevraagd aan een Tesco-meisje: 'Excuse me, where can I find Sauerkraut?'. Tesco-meisje:'Sauer-what??'.
Ik:'It's pickled cabbage' en ik zoek naar een blik van herkenning. Tevergeefs.
Tesco-meisje kijkt bedenkelijk maar gaat dan kordaat op zoek naar iets wat ze niet kent. Ze loopt rechtstreeks naar de afdeling 'World foods'. Tja, daar had ik nog niet gekeken. Ik kijk ook goed en dan zie ik het: grote glazen potten zuurkool staan onderaan in het vak. Poolse zuurkool!
Ik pak blij een pot en kijk het Tesco-meisje aan: 'Thank you so much!'. Tesco-meisje is blij dat ze geholpen heeft.
Ja, ik heb heel werelds gegeten in Engeland.

Nodig voor 2 personen:
- 750 gram kruimige aardappels
- 1 zakje Hollandse of 1 Poolse pot zuurkool (500 gram)
- 100 gram spekblokjes, liefst biologische
- 1 blikje ananasstukjes
- 100 gram gepelde walnoten
- rookworst voor 2 personen
- grove mosterd naar smaak
- peper en zout
- evt. scheut witte wijnazijn of witte wijn

Bereiden:
1. Schil de aardappels, was ze, en kook de aardappels heel gaar met een beetje zout. Dit duurt meestal een minuut of 20. Hoe kleiner de stukken aardappel, hoe sneller gaar.
2. Doe ondertussen de zuurkool in een andere pan en zorg voor een bodem vocht (2 cm in de pan). Dit kan met water, wijn of witte wijnazijn. Ik gebruik meestal de helft witte wijnazijn en de helft water. Laat zachtjes koken.
3. Bak de spekblokjes uit. Dit duurt een minuut of 5. Als het klaar is, laat dan uitlekken op een bord met keukenpapier.
4. Pel de walnoten en breek in kleinere stukken. Giet het ananassap af uit het blikje ananas. Kinderen (zoals mijn zusje vroeger:) vinden het lekker om dit op te drinken. Pas op: dit is erg zoet!
5. Giet de aardappels af als deze gaar zijn. Bewaar eventueel wat kookvocht indien de stamppot te droog is.
6. Stamp de aardappels met de spekjes en een flinke snuf peper.
7. Verwarm de rookworst in de magnetron (ongeveer 2-3 minuten).
8. Giet de zuurkool af en voeg bij de aardappels. Meng goed.
9. Voeg nu de walnoten en de ananas toe en meng voorzichtig. De walnoten moeten nog wel herkenbaar zijn.
10. Serveer de stamppot met een stukje rookworst en een dot mosterd.

De combinatie van zuur (zuurkool), pittig (mosterd), zout (spekjes en worst) en zoet (ananas) maken deze stamppot zo lekker. De stukjes walnoot geven er een lekkere bite aan. Een foto van dit geheel ziet er alleen niet zo smakelijk uit als dat het daadwerkelijk is...

Bon appétit! (Zoals de Engelsen zeggen:)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten