donderdag 17 februari 2011

Recept #12: Thaise kipsalade

Al meer dan een week verschenen er geen posts meer, voornamelijk vanwege griep en ook niet zulke lekkere gerechten dat die een plekje verdienen op dit blog. Misschien ook vanwege de lichamelijke ongemakken had ik vorige week niet echt inspiratie. Maar, niet getreurd, er zijn veel receptensites en kookboeken te vinden.
Als jonge, krap bij kas zittende student heb ik ooit, samen met vriend B. een stapel heel goedkope kookboekjes gekocht bij een winkel als 'Boekenvoordeel'. Je kent ze wel, van die dunne boekjes van Anne Wilson. Nu wil ik niet zeggen dat Anne Wilson geen lekkere recepten heeft, maar je moet toch maar net geluk hebben bij het uitzoeken!

Eén gerecht van vorige week sprong er wat mij betreft uit: de Thaise kipsalade uit 'Smakelijke Salades'  van Anne Wilson. Wel een klein beetje aangepast natuurlijk..

Thaise kipsalade
Nodig voor 2 personen:
- 200 gram kipfilet
- klein stukje gemberwortel, geraspt
- 1 grote teen knoflook
- 2 el sojasaus
- 4 el sesamolie (of andere olie met een lekker smaakje)
- 3 bosuitjes
- 1 winterwortel
- flink wat alfalfa (om 2 borden mee te bedekken)
- 2 el zoete chilisaus
- 1 el rijstazijn
- evt. mie voor grote eters

Bereiden:
1. Snij de kipfilet in stukjes. Doe in een kom en laat marineren (voor zolang het kan, minimaal 10 minuten, liefst een paar uur) in de geperste knoflook, geraspte gember, en 2 el sojasaus.
2. Maak de wortel schoon. Snij nu zo doormidden dat er stukken van ongeveer 4 cm onstaan. Snij elk stuk in luciferreepjes.
3. Maak de bosui schoon en snij in schuine reepjes.
4. Eventueel kan er nog wat mie bij de salade gemaakt worden, in geval van grote honger of een goede avondmaaltijd. Kook water en bereidt volgens opschrift.
5. Bak de kipstukjes een beetje bruin in een pan met 2 el sesamolie. Voeg de wortelreepjes toe. Roer af en toe gedurende 3 minuten. Voeg de bosui toe en roer goed. Laat nog een minuut of 2 op het vuur.
6. Maak de dressing door de chilisaus, rijstazijn, en 2 el sesamolie goed te roeren. Voeg dan toe aan de salade.
7. Pak de borden en leg hier de alfalfa op. Stort de kipsalade uit over de alfalfa. Eventueel mie erbij serveren.

Dit gerecht vond ik erg lekker, vriend B. wat minder. Maar, ik hou wel van zoetzure combinaties. De wortelreepjes zijn er erg lekker erbij, juist omdat het klein gesneden is.
Toen ik dit gerecht maakte, las ik opeens in de laatste regel: 'Roer de kip, lente-ui, wortel en peultjes door elkaar'. Huh? Peultjes? Bedoelt ze daar de kiemen (alfalfa) mee? Of hadden er peultjes in plaats van kiemen in gemoeten? Ik heb geen idee, maar het was toch lekker!

1 opmerking:

  1. M Resort Atlantic City - Mapyro
    M Resort Atlantic City 천안 출장샵 features 3 towers, over 천안 출장샵 2,100 luxurious rooms, with a 충주 출장마사지 total of 2,100 rooms in each. These 영주 출장안마 towers have the most suites in 목포 출장마사지 the  Rating: 4.3 · ‎32 reviews

    BeantwoordenVerwijderen