donderdag 10 maart 2011

Recept #20: schorseneren met pasta

Schorseneren had ik nog nooit eerder klaargemaakt, en ook nog nooit in het pakketje gehad. Wel kende ik de groente uit een liedje van Drs. P: Knolraap en lof, schorseneren en prei. Het enige dat ik wist, was dat het een vergeten groente was.


Klik op de video om naar een live uitvoering te kijken van Drs. P.

Schorseneren zien eruit als lange bruine, zanderige staken. De smaak lijkt op die van asperges. Ze zijn heel zacht van smaak.

Zoals ik al eerder zei, zag ik op tegen het schoonmaken van de schorseneren. Je kan hier namelijk flink wat horrorverhalen over vinden op het internet.
Uiteindelijk besloot ik de schorseneren eerst onder de kraan af te spoelen zodat het meeste zand eraf zou zijn. Daarna heb ik de gootsteen vol laten lopen met lauw water totdat de schorseneren onder water stonden. Vervolgens heb ik ze onder water geschild met een dunschiller. Dat ging heel goed! Het is net zo snel als het schillen van asperges; wel even een werkje maar ook weer niet zo heel erg tijdrovend. Ik had geen last van plakkerige handen daarna. Het schijnt dat er namelijk een melkachtige substantie vrij komt bij het schillen die zorgt voor extreem plakkerige handen. Door deze substantie worden schorseneren ook wel keukenmeidenverdriet genoemd. 
Na het schillen kun je ze in stukken snijden en koken.

Het recept heb ik overgenomen (en aangepast) van vegatopia. Ik gebruikte tagliatelle als pasta en doperwtjes in plaats van tuinerwten.

Nodig voor 2 personen:
- 5 schorseneren
- 250 gram cherrytomaatjes
- 1 bakje champignons
- 5 el doperwtjes
- 2 tenen knoflook
- 1 bekertje creme fraiche
- 1 tl tijm
- 1 tl oregano
- peper en zout
- 150 gram tagliatelle

Bereiden:
1. Schil de schorseneren zoals hierboven beschreven. Zorg ervoor dat alle bruine plekjes eraf zijn.
2. Snij de schorseneren in stukken van 3-4 cm. Kook de schorseneren in water met wat zout. Dit duurt een minuut of 6-8. De schorseneren moeten nog wel stevig zijn, maar toch zacht van binnen.
3. Was de cherrytomaatjes en halveer ze.
4. Was de champignons en snij in stukjes.
5. Zet water op voor de pasta en kook de pasta met wat zout.
6. Zet een pan op het vuur met wat olijfolie. Bak hierin kort de geperste knoflook, oregano en tijm. Voeg vervolgens de champignons toe.
7. Als de champignons gekrompen zijn, voeg dan de tomaatjes toe. Zet het vuur lager.
8. Voeg vervolgens de creme fraiche toe en de doperwtjes. Roer goed. Eventueel zout en peper toevoegen.
9. Voeg de schorseneren toe aan het mengsel en meng goed. Als de saus te dik is, voeg dan een beetje water toe.
10. Giet de pasta af en voeg bij het mengsel. Goed mengen en nog even doorwarmen.

Een erg lekker recept! De schorseneren hebben een hele zachte en fijne smaak en combineren goed met de tomaatjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten