maandag 14 maart 2011

Recept #23: Andijviesalade met komijnekaas

Ik had nog een halve andijvie over, nadat ik met de eerste helft een stamppot had gemaakt. Ik had geen zin in nog meer stamppot, omdat we ook nog zuurkool en bloemkoolstamppot gingen eten. Ik ben dus op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam uiteindelijk uit bij kokenmetkarin.nl. Haar recept met linzen sprak me aan. Bovendien maak ik eigenlijk nooit linzen klaar. Daar ging nu verandering in komen!

Nodig voor 2 personen:
- 100 gram groene linzen
- halve struik andijvie
- 1 appel
- 200 gram komijnekaas
- ong. 20 witte druiven
- 6 walnoten
- 1 laurierblaadje

Voor de dressing:
- 6 el olijfolie
- sap van een halve citroen
- 1 el Franse mosterd
- zout en peper

Bereiden:
1. Kook de linzen in water met het laurierblaadje en zout, ongeveer 10 minuten.
2. Was de andijvie en snij in kleine reepjes.
3. Pel de walnoten en halveer de druiven.
4. Maak de dressing door alle ingrediënten te mengen en goed te roeren.
5. Giet de linzen af en spoel af met koud water. Laat goed uitlekken.
6. Meng de linzen met de helft van de dressing.
7. Schil de appel en snij in stukjes. Snij de komijnekaas in blokjes.
8. Meng de andijvie, appel, kaas, druiven en walnoten met de linzen.
9. Giet er vervolgens de rest van de dressing bij en meng goed.
10. Serveer met stokbrood, maar zo kan ook.

Dit is een heerlijk frisse salade die toch heel goed vult, mede door de linzen en de kaas. Wij hebben er geen stokbrood bij gegeten, alleen de salade was voldoende.

1 opmerking: